Diskussion
Navigering: >> Forum > Nybörjare önskar tips
Nybörjare önskar tips
|
Skribent: Thomas Skickat: 2010-07-12 15:04:03
|
Hej,
Jag jobbar och bor i Bodø sedan ett tag tillbaka och har tidigare bara hobbyfiskat i sötvatten hemma i Sverige. Nu har jag dock hyrt en stuga med båt i Lofoten under en vecka och tänkte åka dit och fiska.
Jag har dock ingen aning om vad jag skall ha för utrustning så det skulle vara väldigt uppskattat att få tips kring en bra nybörjarutrustning. Jag behöver inga värstinggrejer utan utrustning som man klarar sig på.
Tack på förhand
Mvh
Thomas
|
SV:Nybörjare önskar tips
|
Skribent: BBRF Skickat: 2010-07-13 01:00:27
|
Var någonstans i Lofoten? Ska du fiska inom eller utomskärs? Kruxet med en s k billigare nybörjarutrustning är att dom rullarna som regel inte klarar av dom fiskar (storsej, stortorsk, hälleflundra) som du kan få i t ex Lofoten. Är det sådant fiske du ska satsa på bör du lägga en slant på en bra rulle som fungerar men ska du fiska inomskärs efter mindre fisk funkar ju en enklare rulle..
|
|
Skribent: Thomas Skickat: 2010-07-13 09:18:01
|
Jag har hyrt en hytte i Moskenes kommune, och kommer att fiska ute på "det stora havet", så förhoppningsvis så kommer jag få stora fiskar. Dock har jag aldrig fiskat havsfiske här i Norge så det kommer nog vara mer tur än skicklighet om jag lyckas få något stort.
Men jag förstår att kvalitetsrullar kan vara en god investering. Men kan man få en bra standrard utrustning med alla grejer som behövs, så som spö, rullar, linor etc för ca 3000 NOK?
Mer än så vill jag inte spendera innan jag har testat på fisket.
|
|
Skribent: BBRF Skickat: 2010-07-13 10:21:48
|
Har inte riktigt koll på Norgepriserna men det som behövs är ju spö, rulle, flätlina, några lekanden, shadjiggar och jigghuvuden samt grov nylon 0,80-0,90 som tafs. För 3000 NOK bör du få en hyfsad utrustning. Försök hitta en rulle som tar minst 200-300 meter flätlina med en brottstyrka på 15 kg, tjockare är onödigt och med en utväxling mellan 4-5:1. Att köpa en 2-växlad rulle är enligt mig onödigt, räcker att satsa på en bra 1-växlad.
|
|
Skribent: Thomas Skickat: 2010-07-13 10:35:50
|
Okej,
Tusen tack för detta. Man vill ju inte direkt gå in i fiskeutstyr butiken och bli pålurad massa "onödiga" grejer. Så jag är väldigt tacksam för att få denna lilla genomgång av vad för slags utrustning som behövs.
Ha det riktigt gott och lycka till med fisket!
|
|
Skribent: Lasse Skickat: 2010-07-13 13:04:48
|
Hej ! Du hittar allt du behöver hos www.lovold.no som är en riktigt välsorterad redskapsbutik nere i Bodö hamn !
Har även hemsida om du vill kolla närmare !
Där har jag fyllt på med grejer när vi har fiskat i Saltströmmen (något dyrare än i Sverige men mycket att välja på )
|
|
Skribent: BBRF Skickat: 2010-07-13 14:20:00
|
Thomas..Kanske viktigast av allt, lär dig göra bra knutar med flätlina och provdra dom innan fisket, en storsej eller liknande drar lätt upp en slarvigt gjord knut. En bra och enkel knut är palomarknuten (finns bättre men krångligare att göra)...Palomar håller..
|
|
|