Hem | Forum | Fiskebilder | Länkar | Om

Diskussion

Navigering: >> Forum > Landfiske med barn

<< Nykterhet på sjön   Fiskecamp med skyddad hamn, flytbry.. >>
[ Skriv svar ]  [ Sök ]
Landfiske med barn
Skribent:  Per  Skickat:  2010-07-12 11:25:30
Hej!
Skall dra med barnen ( 11,12 & 14 år) på en kortare äventyrsresa till norge nu i mitten av juli. Vi åker mest troligt i riktning mot Bodö och saltströmmen. Vi kommer att fiska från land och är tacksamma för tips och inspel om platser mm. Kan man ha underhållande fiske från land i saltströmmen? Eller finns det andra platser i regionen som kan vara produktiva? Vi har inga krav på att det skall vara stor fisk, men det vore bra om det högg ofta för barnen. Många arter är ju också ett plus. Även tips om inlandsfiske på vägen mottages tacksamt. Vi kommer att ha med grejor från vanliga lätta haspelutrustningar upp till Amb 7000 men ett hyfsat kraftigt 11,5 fotare. Vi har drag och pirkar upp till 100g samt lite bottenmetegrejor. Några flugutrustningar åker också med. Vas tror ni?
Mvh Per.

SV:Landfiske med barn
Skribent:  Lasse  Skickat:  2010-07-12 17:37:13
Hej ! Fiske i själva Saltstraumen från land är ju både tungt och tålamodskrävande ,kanske inte den bästa platsen för yngre ! Massor av bottennapp i den sega tare-tångskogen med förlorade drag som följd! Ett lite lugnare ställe ligger ett par kilometer söder ut efter vägen ner mot Sandhornöya och heter Åseliströmmen ! En liten fin tidvattenström med bra parkeringsmöjlighet och iordningställda grillplatser och stigar ! Men bäst är ju att hyra en båt och lägga sig rakt ovanför småsejstimmen där har du ju fångstgaranti även för barnen och en å annan större fisk kommer ju också ibland !
Båtuthyrare finns ju flera och en som kan rekommenderas är ju Odd Hartvik Höiskar som bor i Tuv Han har Tel +4797144713 !!

Skribent:  Per  Skickat:  2010-07-12 19:27:17
Tack för tipset! Det kanske får bli någon dag med båt också...

Mvh Per.

Skribent:  Lars  Skickat:  2010-07-13 00:01:14
Ett litet tips som är lättfiskat är i hamnen i Bodö där fiskebåtar säljer räkor. Ganska nära höga hotellet(SAS Radison). En del torsk o sej som äter räkskal som folk kastar i vattnat. Prova gärna med jiggar.

Skribent:  Per  Skickat:  2010-07-13 01:35:48
Tack för det tipset! Låter barnvänligt och praktiskt, då kan man ju köpa bete av räkbåtarna och testa mete också.

Per.

Skribent:  ingemar  Skickat:  2010-07-13 18:26:26
Vet inte hur ni tänker bo, men vi åkte i 15 år till dess barnen inte ville med och fiskade längs norges kust från trondheim upp till hammerfest.
2 ställen som vi ofta återkom till där det var fint landfiske och bra med fisk var intill bodö tillbringade vi många dagar på kjerringö.
Bra fiske och fina klippor.

Nästa ställe är stroemen alldeles före (Söder)tromsö, också fina klippor och rent otroligt sejfiske från land.

Jag kan försöka utan att lova för mycket skicka en cd till dig med film från båda dessa ställen så du ser vad jag pratar om.
Men ni har kanske redan åkt, jag vill ha helgen nu på mig i så fall att bränna den.

Skribent:  Per  Skickat:  2010-07-13 21:02:57
Hej Ingemar!
Tack för tipsen!!!
Vi åker till Arjeplog i morgon onsdag och fiskar lite harr och öring, och blir sedan i saltströmmen över helgen. Men eftersom pojkarna är i lagom ålder tror jag att det kan bli efterfrågan på en mer omfattande expedition nästa sommar. Om du skickar mig ett mail på pehea@spray.se så kanske vi kan fixa att jag får se lite av din fiskefilm, det vore toppenkul! Och säkert ett bra sätt att tagga barnen för nya utflykter.
Mvh Per.

Skribent:  Tomas Pettersson  Skickat:  2010-07-13 21:55:50
Tjenare Ingemar. funderar lite på var du menar att stroemen ligger., försökte hitta det på kartan men inga träffar på gulesider.no Bor i trakterna söder om tromsö och är ute efter ett ställe att fiska på så man slipper hyra båt.

Skribent:  Lennart  Skickat:  2010-07-13 23:09:39
Ett hejdlöst kul landfiske hade jag och brorsan i Saltströmmen. Det går en liten grusväg ner till det gamla färjeläget på Straumöya. Där finns bra platser även för barn, då berget går flackt ner till vattnet. Av 50 kast fick vi fisk på 48. Sej på runt kilot. Skitkul på lätt utrustning. Skeddrag på ca 15gr. Man bara står och skrattar. Har för mig att det fanns grillplatser för den som vill grilla sin fisk. Enligt norrmännen ska småsej vara underbar att steka. Om man gnider filéerna med levern från fisken smakar det lite som makrill säjs det.

Skribent:  ingemar  Skickat:  2010-07-14 18:12:07
Straumen sa de som var boende där, men det är på KVALÖY och Starumfjorden och platsen där vi stod heter Straumhella.
(Väg 862 från Tromsö)
Kollat på film därifrån i dag, MÅSTE bara fara dit igen, nu med barnbarnet.
Om du far dit, skriv om det är lika bra som tidigare, kokande av fisk i tidvattenströmmen.

Skribent:  Per  Skickat:  2010-07-19 20:49:27
Tack för alla tips!
Det blev över förväntan. Alla fick drilla och landa fisk. Vi tog 50 eller fler. Behöll ett mindre antal som fick åka hem som frysta fileade souvernirer. Många var på några hekto, största torsk ca 4 kg, största sej drygt 3 kg. Sen var det tumlare. havsörn, stjöstjärnor, eremitkräftor. räv, älg, ren, maneter mm. En fiskedag med båt gick bort p.g.a. ett besök på Legevakten i Bodö, men det gick bra och blir en bra historia sen.
Ps; räkbåtarna i bodö är spännande och fångstsäkra, men det luktar illa när fiskarna tömmer tarmarna; en sörja av halvfermenterade kokta räkor....:Ds.

Mvh Per.

Mvh Per.

© Copyright 2004-2010 norgefiske.se havfiske / havsfiske i Norge, fiskeutrustning
Kontakt: Redaktionen