Diskussion
Navigering: >> Forum > Första Norgefisketuren med egen båt..
Första Norgefisketuren med egen båt. Glad för tips!
|
Skribent: Staffan Lamm Skickat: 2010-07-04 20:30:00
|
Hejsan.
Vi är ett par grabbar som tänkte dra till Norge för vårt första havsfiskeresa där. Vi utgår från Göteborg med egen båt på trailer efter bilen. Vi tänkte åka till västkusten i Södra Norge någonstans. Men vi vet inte vart. Är det någon som har tips på bra fiskeplatser i Norge. Finns det t.ex. några bra platser runt Stavanger (vilket känns som en rimlig resa med båt på trailer)?. Mycket tacksam för svar.
|
SV:Första Norgefisketuren med egen båt. Glad för tips!
|
Skribent: Peter Skickat: 2010-07-04 21:29:56
|
Flyg till Nordnorge istället och hyr en båt. Blir nog billigare, är ju nästan gratis att flyga nu för tiden.
|
|
Skribent: Mange Skickat: 2010-07-05 07:55:54
|
Du har ganska många val om du kör en 10-12 timmar upp från Gtb. Satsa på ett ställe med både utomskärs fiske och möjlighet till fjordfiske om det blåser, vilket det tyvärr allt för ofta gör.
|
|
Skribent: lubbklubba.blogg.se Skickat: 2010-07-06 00:22:07
|
Några tips:
Hustadvika: Vild skärgård i yttersta havsbandet med varierat fiske, grunt eller djupt och bleka som specialitet. Ni sjösätter vid Hustadvika Gjestegård och hyr en plats vid hotellets flytbrygga. Sov på hotellet eller betala för att bo i bpten och utnyttja dusch, frys och toalett på land. Väldigt väderkänsligt!
Langesund, se reportage i Fiske-feber nyligen. Funderar själv på att åka dit nästa vecka. Vet dock inte var man bor bäst.
Oslofjorden: Bra ställe för havsabborre, men finns väldigt varierat annat havsfiske där.
Åndalsnes: Finns många trådar här om det. Väldigt artrikt och varierat fiske i innersta fjorden. Ni bor bäst på Måna Camping som har bra sjösättningsramp och gästhamn på gångavstånd. Ganska vindkänsligt eftersom vinden stryker längs fjällsidorna oavsett vindrikting. Även känsligt för sillens vandringar. Ingen sill = ingen annan fisk heller.
|
|
Skribent: Ekonomen Skickat: 2010-07-06 00:52:16
|
Undvik att bo på Nord- Naturs anläggningar då dom hatar folk med egna båtar så dom måste ta svinpriser för sina bryggplatser.Jag brukar undvika Ocker-natur när jag fiskar i Norge.
|
|
Skribent: Staffan Lamm Skickat: 2010-07-10 11:44:08
|
Hej! Stort tack för tipsen. Menar du langesund i sydnorge? Finns det fisk så långt söder ut? Ingen som vet något om ön Fedje, har läst mycket om den och att det skall vara bra.
Tack!
|
|
Skribent: BBRF Skickat: 2010-07-10 14:59:57
|
Langesund har länge (30 år) varit känt för sitt fina djupfiske efter främst långa och lubb, men det finns givetvis gott om andra arter. Har även tagit fina hälleflundror där men numera finns det ju bättre platser för djupfisket, t ex på Fröya efter storlånga och Söröya efter lubb och kungsfisk. Fedje är/var framförallt känt för bra fiske efter bleka och havskatt, men lär också gå storlånga där, även bra fiske efter rödspätta. Vad gäller Stavanger så finns det säkert utmärkta fiskplatser där, kan tänka mig att det t ex går att hitta riktiga storlångaplatser, stor bleka mm....
|
|
Skribent: Zeke Skickat: 2010-07-12 14:17:30
|
Skulle ni sakna folk att dela på kostnaden med upp till Norge så är jag gärna på!
Jag är nyinflyttad o letar fiskekompisar och har lite oplanerad sista-minuten semester.
Bor i Gbg, 32 år, socialt kompetent, körkort, hygglig båtvana, bra fiskevana och betalar givetvis för min andel.
Rätt "normal" med andra ord :)
maila mig på bfgson@gmail.com
// Fredrik
|
|
|