Diskussion
Navigering: >> Forum > Var fiska? Stavanger - Trondheim
Var fiska? Stavanger - Trondheim
|
Skribent: Andreas Gidlöf Skickat: 2010-06-26 15:09:43
|
Hallå
Jag och min fru skall åka till Norge för första gången 5:e juli. Vi tänkte följa kusten från stavanger upp till trondheim och någonstans påvägen vill vi stanna och fiska ca 1, max 2 dagar. Bäst vore kanske om man kunde följa med en båtguide med ett gäng andra fiskare ut men det funkar väll att hyra båt och dra ut också.
Det vore skitkul att få någon lite "finare" fisk typ havkatt, marulk, hälleflundra men det funkar jättebra med sej och torsk också.
Frågan är väll först och främst, vilket område under denna sträcka är bäst att fiska på? Om någon har tips på något specifikt ställe så är det uppskattat!
Skall man köpa en stor kylväska och fylla med is bara eller skall man ha en sån där eldriven kylväska, eller kanske eldriven med is i?
Hur länge klarar sig fisken? och finns det begränsningar i tullen?
Tack på förhand
MVH
Andreas
|
SV:Var fiska? Stavanger - Trondheim
|
Skribent: BBRF Skickat: 2010-06-26 16:11:32
|
Finns ju flera bra ställen på vägen. Av egen erfarenhet kan jag rekommendera ön Fröya utanför Trondheim (går biltunnel dit). Boende finns bl a på Titran längst västerut på ön http://www.titran.no/ Dom arrangerar också fisketurer med skeppare. Sen har ju Kullin, en av dom vassaste turbåtsskepparna sin båt på Titran, han har också boende: http://www.msgotland.no/skepparen/skepparen.htm Vill du prova längre söderut så kolla in din turs hemsida www.dintur.no
|
|
Skribent: BBRF Skickat: 2010-06-26 16:16:23
|
Vad gäller fisk och tull så får man max föra ut 15 kg filé från Norge men det lär man knappast fånga på 1-2 dagars fiske. Djupfryst fisk som du packar i en kylväska håller sig 10-15 timmar. Alltså inga problem under hemtransporten. Försök packa kylväskan full så håller den kylan bättre
|
|
Skribent: Lubben Skickat: 2010-06-26 18:33:53
|
BBRF,Vad menar du med att man inte får ihop sin kvot på ett par dagar? Du kan uppenbarligen inte fiska. Håll dig till mörtfiske i någön insjö.
|
|
Skribent: BBRF Skickat: 2010-06-26 18:42:21
|
Lubben. Att fylla kvoten med småsejfileér är inte riktigt min grej men du får givetvis göra som du vill, själv tar jag bara dom bästa bitarna.....
|
|
Skribent: Lubben Skickat: 2010-06-26 18:46:41
|
Jaha- Tyskt köttfiske! Dålig stil. Man ska ta tillvara det som går på fisken å inte bara dom bästa bitarna som ryggbiten.
|
|
Skribent: BBRF Skickat: 2010-06-26 19:00:00
|
Jag var givetvis ironisk i förra inlägget. Om du tar upp allt för att kunna fylla frysen så är det ju du som är en köttfiskare din tomte. Själv släpper jag tillbaks det mesta. Hursomhelst, den som påstår att han alltid får 15 kg ren filé på 2 dagars fiske snackar skit.
|
|
Skribent: Lubben Skickat: 2010-06-26 19:10:06
|
Jag tar bara upp det jag behöver. Men att fylla kvoten på en dag är inga som helst problem om man nu vill ha file från 4-6 kilos torskar.
|
|
Skribent: BBRF Skickat: 2010-06-26 19:35:34
|
Det stämmer inte alls...Har du en bra dag och det stämmer kan du dra ihop 15 kg på ett par timmar men vissa dagar är heltröga även om du fiskar på kända och bra ställen som Fröya, Röst/Vaeröy, Söröya m fl ställen...
|
|
Skribent: norgefiskarn Skickat: 2010-06-26 19:50:54
|
Får alltid kvoten file på en dag om jag vill. Å andra sidan så har jag fiskat på samma ställe i över 30 år.
|
|
Skribent: Andreas Gidlöf Skickat: 2010-06-26 22:01:10
|
Fröja lät som ett bra ställe, skall absolut kolla upp det, tack för tipset.
Hurvida ni får ihop kvoten eller inte skiter jag högaktingsfullt i. Dock bra att veta var gränsen går!
|
|
|