Diskussion
Navigering: >> Forum > Spinnfiska hälleflundra!
Spinnfiska hälleflundra!
|
Skribent: Zelle Skickat: 2010-06-12 15:35:14
|
Jag är lite inne på om jag ska köpa mig en utrustning för att spinnfiska hälleflundra.
Utrustningen jag hat funderat på är en Shimano Saragosa 8000
och Shimanos Nexave-spö till detta. Spöt är 9fot och kastvikt upp till 300g.
Vad tror ni med lite erfarenhet om detta? Låter de som en bra utrustning?
Rullen är jag rätt övertygad om att den kommer fungera, men vad tror ni om spöt? Har ni några andra förslag på kraftiga haseplspön?
Sedan gällande själva fisket. Hur gör man? Hur djupt fiskar man? Är det en stor fördel gämfört med vertikalfisket, eller bara onödigt krångligt? Borde juh fungera riktigt bra på djup upp till 20m, men sedan? Borde de leverera mer fisk? Hur tunga jiggar ska man eftersträva att kasta med?
|
SV:Spinnfiska hälleflundra!
|
Skribent: Zelle Skickat: 2010-06-19 17:22:22
|
Ingen som har något att bidra med?
|
|
Skribent: BBRF Skickat: 2010-06-20 00:45:41
|
Låter som en perfekt utrustning. Jag har aldrig spinnfiskat hälle men skulle rekommendera jigghuvuden på 100-150 gram, det borde beroende på drifthastighet gå att fiska med ned till 30 meters djup. Jag skulle kasta ut och låta jiggen sjunka till botten och sedan veva upp den sakta cirka 5 meter, låta den sjunka o s v..
|
|
Skribent: Lars Skickat: 2010-06-20 22:52:01
|
Hej, du ska kasta ut och låta den sjunka till botten. Veva sen upp den mot ytan med några stopp då o då. Flundran följer gärna med en lång bit och kollar innan den hugger. Även ända upp till båten. Fiska på 5 - 30 meter djup.
|
|
Skribent: Lars Skickat: 2010-06-20 22:57:22
|
Har du mer frågor ang detta kontakta Wollmars sportfiske i Borås eller Skene Järn. Dom har mycket kunskap om spinnfisket. Var bla ovan nämda som var med och upptäckte detta fiske före många guider.
|
|
|