Diskussion
Navigering: >> Forum > Hjälp med min Första resa till Norg..
Hjälp med min Första resa till Norge
|
Skribent: salle Skickat: 2010-03-03 19:20:07
|
hej.
antligen har jag bestämt mig för att åka en vecka med kompisar till norge och fiska, ingen av oss har varit där tidigare, så vi vet inget om fiske i norge.vi är 6 killar från stockholm som tänkte hyra en bil och åka till norge för att fiska, vi har tänkt oss att bila max en lång dag, så nord norge är utesluten.har ni något bra tips var kan man åka och ha bra fiske?
är jätte tacksam för alla svar.
|
SV:Hjälp med min Första resa till Norge
|
Skribent: norgefiskarn Skickat: 2010-03-03 23:56:27
|
En dag låter lite knepigt att åka till norge før att hinna fiska på.Men om ni vill ha ett billigt fiske,-så kan ni hænga på mig. Har stuga å båt i møre. Gratis boende och båt, men går knappast att åka dit på en dagstur. En vecka ær lite mera rimligt. Jag ær dær nu och ska upp igen i april. Hør av dig om du/ ni e intresserade. :) N
|
|
Skribent: Salle Skickat: 2010-03-04 07:09:30
|
Tänkte bilväg till destinationen en lång dag men stanna och fiska i 4-5 dagar
|
|
Skribent: brat kungen Skickat: 2010-03-05 19:29:25
|
En tank räcker inte till Norge
|
|
Skribent: salle Skickat: 2010-03-05 20:52:15
|
''En tank räcker inte till Norge'' vad menar du med det?
kan du inte hjälpa och ge något vettig svar så kan du låta bli skriva dina idiotiska komentarer.
|
|
Skribent: brat kungen Skickat: 2010-03-05 21:44:00
|
om dy tankar två (2) ggr så kanske dy kommer fram!
|
|
Skribent: Jörgen Skickat: 2010-03-06 09:03:37
|
Vad är viktigt för er, har ni egen båt, har ni havsfiskat något innan, vilken tid på året hade ni tänkt åka ? Skriv ner lite så kan jag säkert ge er lite tips...
|
|
Skribent: Runeberg Skickat: 2010-03-06 09:46:41
|
Fråga PROFESSORN! Han är bäst i världen och vet ALLT, Dessutom så
pratar han utmärkt tyska och har en STOOOR frysbox i bilen,Men en varning!!! Vänd inte röven till!!!!!!
|
|
Skribent: sone.persson @helsingenet.com Skickat: 2010-03-06 10:10:40
|
Hej Salle jag tycker att du ska vända dej till seaternäs camping på Vikna där blir du bra bemött och för den hjälp du(ni)behöver .MVH SP
|
|
Skribent: salle Skickat: 2010-03-06 10:37:26
|
vi tänkte resa i mitten av maj, vi tänkte hyra båt/båtar. vi har ingen erfarenhet av havsfiske.så någon camping med en stor båt och guidat tur skulle vara önskvärt.vad är det för fisk som gäller under denna period?, vilken utrustning behövs?ska vi köpa havsfiske spöna och rullar eller är det bättre att hyra det på plats?
tack på förhand
|
|
Skribent: Stefan Skickat: 2010-03-06 12:32:20
|
Maj är ju bästa tiden för hälleflundra. Så satsa på de. Lite för sent för stortorsken. Då skreien lämnat kusten i maj. Är ju också möjligt att få en del havskatt. Bättre att hyra kvalitetsutrustning än att köpa nåt billigt. Men en del jiggar är ju inte fel att köpa med.
|
|
Skribent: salle Skickat: 2010-03-06 12:47:11
|
när är det bäst att åka till norge,vilken månad?om man vll ha torsk eller sej.
hälleflundan är väl svår att fiska?
|
|
Skribent: Svein Magne Skickat: 2010-03-06 14:27:27
|
Om du funderar på att åka till Smöla så ska du prova på att fiska
Nise ( tumlare) förbannat kul och köttet är delikat
|
|
Skribent: Stefan Skickat: 2010-03-06 16:54:02
|
Bästa tiden för stor torsk är nu under feb-mars. Sejfisket är som bäst under sept-okt.
|
|
Skribent: Jörgen Skickat: 2010-03-07 13:35:07
|
Hej igen !
Om ni har planerat att fortsätta åka till Norge på enklare havsfiske som det är tal om här så hade jag köpt utrustning. Inom "mellanklass" budget, du kan anpassa prylarna efter dig och vad du tycker känns skönt. Det är inte kul att behöva fiska en vecka med prylar som känns "fel". Finns mycket prylar som duger till det fiske ni är ute efter, leta lite begagnat. Rullar som är lätta att fiska med och rejäla bruksrullar är t.ex. Ambassadeur 7000, tillverkade i sverige inte kina varianten, Daiwa SG47 LC/A, Tica Seaspirit SS348 samt lite Shimano varianter för runt 1000-1500:-. Spön likaså, det går att hitta billiga varianter för runt 500-1000:-, leta i sportfiskebutikers fyndhörnor, kan finnas mycket kul där. Och tänk på att torrfiska mycket med prylarna ihop innan du bestämmer dig, för att få en känsla av hur det fungerar. Häng på pirkar / jiggar i den storleken du har tänkt att fiska med, känn hur det känns. Platser sen, använd google, det finns mängder av småhus eller lite större camper att hitta som även är ganska lätta att få platser på. Till exempel Hitra / Fröya kan vara svårt att hitta ledigt om det är sommaren 2010 du skall upp, brukar vara förbokat minst ett år i förväg. Detsamma gäller säkert Saltströmmen, Röst och andra heta platser.
Satte ihop en liten lista med platser, först på listan ligger längst söderut sen blir det längre och längre norrut, men du kan få en bild av vad som erbjuds.
http://www.kyrping-camping.no/index.html
http://www.gurvikdal.no/?page=2
http://www.andvika.com/
http://www.elvegaard.no
Fråga på, svarar så gott jag kan utefter mina erfarenhetr.
Mvh:
Jörgen
|
|
Skribent: Martin Kjell Skickat: 2010-03-15 17:52:42
|
Kolla in dintur.no, välj område som du tycker passar. Men Leka eller Vennesund är platser med bra fiske och vettiga priser. C:a 90 mil från sthlm, inga problem att beta av på en dag. Speciellt om man är fler som kör.
www.vennesund.no
www.leka-camp.no
Båda ställena har sjökort och ev. GPS så kan man hitta ut till grundtopparna.
|
|
Skribent: Zibben Skickat: 2010-03-27 08:45:28
|
Man kör ju till söröya på 21-23h förvisso en jävligt lång dag men värt det i slutändan... :)
/peter
|
|
Skribent: johnny Skickat: 2010-03-27 11:34:10
|
Glöm ej att ta me ett hel rör per dag!!
|
|
Skribent: bengt Skickat: 2010-03-28 12:44:53
|
Glöm inte öl.vin sprit
|
|
Skribent: Jerry Skickat: 2010-07-02 12:27:35
|
Vart som helst utom åndalsnes. Den fjorden är så gott som död.
|
|
Skribent: Professorn Skickat: 2010-07-02 19:20:41
|
Kan man inte fiska är alla fjordar döda..
|
|
|