Hem | Forum | Fiskebilder | Länkar | Om

Diskussion

Navigering: >> Forum > Fästa shadjigg i flätlina?

<< Lättare havsfiskespö/ Kraftigt spin..   Första Norgefisketuren med egen båt.. >>
[ Skriv svar ]  [ Sök ]
Fästa shadjigg i flätlina?
Skribent:  Rookie-fiskarn  Skickat:  2008-04-09 20:34:56
Ska snart på min första norgeresa och har dålig koll på det mesta. En sak som jag undrar eftersom jag skaffat ett antal fina shad-jiggar och lagt på flätlina på rullarna är hur övergången från flätlina till jigg egentligen ska göras.
Ska man ha en wire-tafs emellan, knyta flätlinan direkt i jiggen eller ska det vara en bit nylonlina närmast jiggen?

Säkert självklart för de flesta, men ändå tacksam för svar från erfarna fiskare.

SV:Fästa shadjigg i flätlina?
Skribent:  Blomman  Skickat:  2008-04-09 20:45:55
Använd knappt en spölängd grov nylon som tafs, så slipper du samtidigt att flätlinan nöts mot klippor o dyl. Nylongrovleken beroende på situation, jag använder vanligen 0,80 - 1,0 mm.

Skribent:  Ulf N  Skickat:  2008-04-10 11:29:22
Hur ska man skarva ihop flätlinan och nylonen? Ska det vara en knop eller använder man ett lekande eller dylikt?

Skribent:  Robert Fjärås  Skickat:  2008-04-10 11:40:17
Ett stort lekande. Man ska undvika skarvknutar med flätlina. Och ha inga små betes lås till jiggen pirken knyt eller kör med lekande fjäderring.

Skribent:  BBRF  Skickat:  2008-04-10 16:21:44
Använd som sagt ett stort, bra lekande mellan flätlina och nylon. Sen kan Du trä på en plastpärla på flätlinan över knuten, så slipper Du veva in lekandet i toppöglan. Tänk bara på att göra en bra knut på flätlinan, t ex palomarknuten. Knyt om och byt ut nylontafsen om den blir sliten.

Skribent:  skralle  Skickat:  2010-07-06 19:43:12
gt-knot klart smidigast och starkast
http://www.youtube.com/watch?v=K_qom1E-ihA

Skribent:  Zeke  Skickat:  2010-07-12 14:22:05

GT är grym. Oslagbart att kunna veva in övergången genom spööglorna. Har man riktig otur använder man annars ett för litet lekande o ingen pärla så drar man in lekandet o repar sönder alla ringarna = köpa nytt spö...

Man får öva lite på GT men den ser värre ut än den är

// F

© Copyright 2004-2010 norgefiske.se havfiske / havsfiske i Norge, fiskeutrustning
Kontakt: Redaktionen